Rujukan:
Normaliza Abd Rahim (2019), Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan
Aplikasi , Penerbit Universiti Malaysia Terengganu Kuala Nerus.
JADUAL GOLONGAN KATA DALAM CERITA SOSIAL
Cerita
Sosial |
Kata
kerja |
Kata
Adjektif |
Kata
Nama |
Kata
Ganti Nama |
Kata
Sendi Nama |
Kata
Arah |
Kata
Tanya |
Nenek
dan Datuk |
21 |
13 |
17 |
2 |
10 |
- |
2 |
Saya
yang Istimewa |
17 |
6 |
10 |
8 |
2 |
2 |
3 |
Keluarga
Saya |
15 |
4 |
14 |
4 |
4 |
- |
- |
Hati |
18 |
5 |
5 |
5 |
7 |
- |
1 |
Jiran |
24 |
9 |
7 |
4 |
6 |
- |
2 |
Kandungan dalam Cerita Sosial
Judul |
Teks |
Tema |
Sampel/Bahan |
Jenis |
Nenek dan Datuk |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Nenek, datuk, ibu, bapa, Imran, Madinah,
Aisyah, Alim |
Penceritaan |
Saya yang Istimewa |
Cerita
pendek |
Kekeluargaan |
Nenek,
datuk, ibu, bapa, Imran, Madinah, Aisyah, Alim |
Penceritaan |
Keluarga |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Ibu, bapa, Madinah, Alim, Imran, Aisyah |
Penceritaan |
Hati |
Cerita
pendek |
Kemasyarakatan |
Ibu,
cikgu, Alim, rakan-rakan |
Penceritaan |
Jiran |
Cerita pendek |
Kejiranan |
Ibu, Alim, Aisyah, Imran, Madinah, Sulaiman |
Penceritaan |
Jadual 3:
Kandungan dalam Cerita Sosial
Konteks dalam Cerita Sosial
Judul |
Tatabahasa |
Latar |
Emosi |
Nenek dan Datuk |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan
sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Kampung nenek dan datuk |
Gembira, rindu, sedih, marah, keliru, puas
hati |
Saya yang Istimewa |
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah
ibu dan bapa |
Gembira,
puas hati, sedih |
Keluarga |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan
sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu dan bapa |
Gembira, resah |
Hati |
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Sekolah,
rumah, jiran |
Gembira |
Jiran |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan
sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu bapa dan jiran |
Gembira, simpati, ambil berat, sedih |
Jadual 4:
Konteks dalam Cerita Sosial
Andaian dalam Cerita Sosial
Judul |
Pendapat |
Perujukan |
Pesoalan |
Nenek dan Datuk |
·
Alim
menangis kerana dia berpendapat itik dan ayam sudah tiada. ·
Alim
juga sangka bahawa rumah dan datuk sudah tiada |
·
Nenek
dan datuk berlari mendapatkan Alim yang menangis di tepi reban. ·
Alim
merujuk kepada ketiadaan itik dan ayam punca dia menangis ·
Nenek
memujuk Alim dengan menunjuknya reban baharu. |
·
Nenek
dan datuk bertanya kepada Alim mengapa dia menangis di sebelah reban. ·
Alim mempersoalkan
ketiadaan itik dan ayam di dalam reban. ·
Ibu bapa
Alim hairan dan sedih melihat Alim sering menangis tanpa sebab. |
Saya yang Istimewa |
·
“Bapa
tahu, Alim, abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah gemar makan buah-buahan.” Bapa
membeli banyak buah-buahan di pasar tani kerana tahu kesukaan anak-anaknya. |
·
“Ada
buah rambutan, ada buah durian, ada buah manggis, ada buah langsat, ada buah
duku dan banyak lagi.”
Buah-buahan yang disenaraikan merujuk kepada
buah-buahan tempatan. |
·
“Di mana
beli buah-buahan ini, bapa?”
Persoalan ini ditanyakan oleh Imran yang
merujuk kepada buah-buahan yang dilihat olehnya. |
Keluarga |
·
Alim
akan memastikan dia sentiasa akan mengingati ahli keluarganya seperti
mengingati naam keluarganya. |
·
Alim
belajar membuang sampah dan menyapu dengan tunjuk ajar daripada abang dan
kakaknya. |
·
Alim
seorang kanak-kanak istimewa yang mampu untuk melakukan kerja seperti
kanak-kanak normal yang lain walaupun kadang-kadang dia gagal melakukannya. |
Hati |
·
“Ibu
tahu Alim akan belajar dengan rajin.”
Alim merupakan anak yang pandai dan
mendengar kata. Ibu tahu bahawa di sekolah, Alim pasti akan belajar dengan
bersungguh - sungguh. |
·
“Semalam,
ibu beritahu hari ini hari lahir Alim. Alim tidak faham apa itu hari lahir.”
Alim tidak faham dan tertanya-tanya apa itu
hari lahir. Dia hanya menurut kata ibu dan membawa kek cawan ke sekolah untuk
diberikan kepada rakan-rakannya. |
·
“Cikgu
Anis mengajar Alim untuk hormat pada orang tua. Cikgu Anis mengajar Alim
untuk tunduk apabila berjalan dihadapan orang tua.”
Pernyataan di atas merujuk kepada nilai
murni serta sikap yang baik dan perlu dituruti sebagai tanda hormat kepada
orang tua. |
Jiran |
·
Berkemungkinan
juga, adik-beradik Alim tertanya-tanya bilakah Alim akan sihat dan mengapakah
Alim selalu sakit. Mereka tidak pasti dengan keadaan sebegeni. |
·
Alim: -
Seorang
yang pemurah. -
Jiran
yang baik hati. -
Abang
kepada Aisyah. -
Kanak-kanak
istimewa. Alim suka berkongsi dengan jiran. Di
sini jelas menunjukkan Alim berkongsi buku kegemarannya dengan Sulaiman.
Nilai baik hati,ikhlas dan jujur jelas tergambar dalam diri Alim. ·
Sulaiman: -
Seorang
anak lelaki berumur 9 tahun. -
Jiran
sebelah rumah Alim. -
Seorang
yang pemurah. |
·
“Sulaiman
bertanyakan soalan seperti “Kamu beri saya buku ini, Alim?” kerana Sulaiman
tidak pasti bahawa buku itu diberi oleh Alim ataupun dipinjam.”
Persoalan begini Cuma memerlukan
pengesahan daripada pihak sulaiman.
·
Aisyah
keliru dan memnimbulkan persoalan seperti, “Kenapa dengan abang ibu”? kepada
Ibu.
Persoalan daripada Aisyah juga
memerlukan jawapan supaya mereka faham dengan keadaan Alim. |
Jadual 5: Andaian
dalam Cerita Sosial
No comments:
Post a Comment